Obsah fóra Regresná psychoterapia Regresná psychoterapia
Aby sme žili v prítomnosti
 
 FAQFAQ   HľadaťHľadať   Zoznam užívateľovZoznam užívateľov   Užívateľské skupinyUžívateľské skupiny   RegistráciaRegistrácia 
 NastaveniaNastavenia   Prihlásiť, pre kontrolu súkromných správPrihlásiť, pre kontrolu súkromných správ   PrihláseniePrihlásenie 

Liečba duše v stredoveku

 
Odoslať novú tému   Odpovedať na tému    Obsah fóra Regresná psychoterapia -> Ďalšie psychoterapie
Zobraziť predchádzajúcu tému :: Zobraziť nasledujúcu tému  
Autor Správa
gorimir



Založený: 25.05.2005
Príspevky: 92
Bydlisko: Graz

PríspevokZaslal: St Máj 25, 2005 22:09    Predmet: Liečba duše v stredoveku Odpovedať s citátom

Stredoveká liečba duše... Zvyčajne si človek predstaví zatváranie "posadnutých", mučenie, vyháňanie diabla... Naozaj to bolo vždy tak?

Nemecký mních Anselm Grün písal o poznaní duše, ktoré priniesli ranokresťanskí Púštni Otcovia - pustovníci.

Na mnohých miestach v Európe, okrem iného aj u nás, pôsobila rehoľa kartuziánov, ktorá sa okrem iného venovala aj liečeniu duševne chorých.

Ako taká liečba prebiehala?

Základné prvky boli ticho, pokoj, podporné spoločenstvo, modlitba a meditácia. Kartúzy (kláštory tejto rehole) sa stavali na odľahlých miestach v prírode, kde sa mnísi venovali duchovnej aj fyzickej práci.

U nás bola jedna kartúza napr. na Skale útočišťa v Slovenskom raji (Kláštorisko), druhá v Červenom Kláštore na Dunajci (pod Pieninami)...

Podrobnejšie? Pracuje sa na tom...
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Patrik
Site Admin


Založený: 09.04.2005
Príspevky: 2043
Bydlisko: Martin

PríspevokZaslal: So Máj 28, 2005 7:13    Predmet: otázky Odpovedať s citátom

Gorimir, kartuziáni pracovali s tichom a aj okolo ich práce je nejaké ticho – veľa vecí akoby bolo utajených.. Cool
Poznáš konkrétnejšie nejaké techniky, ktoré používali?..

Nevieš Gorimir prečo si moderná psychiatria akoby vybrala za používanejší Sad vzor liečenia duševne chorých ( vtedy posadnutých ) iné stredoveké rády a rehole, ktoré skôr používali techniky pálenia ohňom, mučenie ( elektrošoky ), ako metódy práve kartuziánov?
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Odoslať e-mail Zobraziť autorove WWW stránky
gorimir



Založený: 25.05.2005
Príspevky: 92
Bydlisko: Graz

PríspevokZaslal: Ne Máj 29, 2005 17:39    Predmet: Re: otázky Odpovedať s citátom

Patrik Napísal:
Gorimir, kartuziáni pracovali s tichom a aj okolo ich práce je nejaké ticho – veľa vecí akoby bolo utajených.. Cool
Poznáš konkrétnejšie nejaké techniky, ktoré používali?..



Utajených asi nie, skôr len neznámych - pretože to asi ani nikoho nezaujímalo. Bolo to asi aj "neefektívne" - v hospicoch u kartuziánov nemohlo byť nejako priveľa ľudí. A navyše - "humanistické" prístupy asi nikdy neboli veľmi rozšírené. V podstate až medicína konca 19. storočia - napr. Pinel - došla s tým, že duševne chorí sú tiež ľudia...
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Jan



Založený: 29.05.2005
Príspevky: 259

PríspevokZaslal: Po Máj 30, 2005 0:02    Predmet: Re: Liečba duše v stredoveku Odpovedať s citátom

gorimir Napísal:
Stredoveká liečba duše...


Gorimir, zaujimalo by ma, co rozumeli v stredoveku pod pojmom dusa. Viem si predstavit, co to je liecba fyzickeho tela, ale pod liecbou duse ... ako sa prejavuje "chora dusa"? A aka je "zdrava dusa"?
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
gorimir



Založený: 25.05.2005
Príspevky: 92
Bydlisko: Graz

PríspevokZaslal: Št Jún 02, 2005 20:33    Predmet: Re: Liečba duše v stredoveku Odpovedať s citátom

Jan Napísal:

Gorimir, zaujimalo by ma, co rozumeli v stredoveku pod pojmom dusa. Viem si predstavit, co to je liecba fyzickeho tela, ale pod liecbou duse ... ako sa prejavuje "chora dusa"? A aka je "zdrava dusa"?


Pojem "duše" v stredoveku sa líši podľa toho, či berieme "oficiálne" - rozumej teologické - chápanie, alebo to, ako to chápali "normálni ľudia". V teologickom poňatí (ktoré je tu dôležitejšie, keďže nás zaujíma to, ako s duševnou chorobou narábali mnísi) sa oplatňuje členenie na telo, dušu a ducha, pričom "duch" sa chápal ako subjekt poznávania, kým "duša" skôr za subjekt cítenia. Je otázka, či to mali rozdelené dôsledne, pretože sebauvedomenie bolo vecou ducha, ale pocit "ja" vecou duše. Celé to však bolo oveľa zložitejšie, záleží na tom, či berieme do úvahy obdobie pred vrcholnou scholastikou a pred vzkriesením a rozvinutím Aristotelových názorov, alebo počas a po nej. Mimochodom, toto členenie sa stalo aj zdrojom mnohých problémov, napríklad myslitelia museli vysvetliť, ako môže Boh vnímať, keď nemá telo (vtipnú argumentáciu uvádza Anselm z Canterbury v knihe Proslogion v 6. kapitole: Boh zjavne poznáva. A keďže vnímanie (zmyslové) je vlastne poznávanie, ak Boh poznáva, potom vníma. Hoci aj bez tela a teda bez zmyslov).

Na druhej strane, napríklad Hugo od Sv. Viktora v diele De vanitate mundi (O márnosti sveta) rozdeľuje ľudskú osobnosť na Rozum a Dušu, pričom tieto dve sú navzájom v protiklade a v dialógu. Rozum je diskurzívny (rozumové myslenie prebieha v jazyku a v pojmoch a jeho nástrojom je argumentácia), duša je citová. V tejto knihe síce kladie otázky rozumu v "jazyku rozumu", ale to je viac-menej jej prispôsobenie rozumu.

Pekný príklad tu opíšem kompletne, aby bolo jasné, ako sa tá duša vlastne prejavovala:

"Duše: Kdysi, když jsem tento svět považovala za stálý, rozněcoval ve mně jeho vzhled lásku k přítomnému; teď ve mně jeho proměnlivost podivuhodným způsobem probouzí touhu po budoucím. Cit mne uchvacuje a touha vede tam, kam všechno ubíhá, a už teď miluji na věcech právě to, že pomíjejí, protože ta proměna sama i příklad vśech věcí mne tím víc podněcuje přejít tam. Všechno se mi zdá být v jakési pohotovosti a k mým uším doléhá jako volání a výzva celé přírody, všeho, co běží, aby dospělo ke svému cíli."
(Hugo zo Sv. Viktora, De vanitate mundi, kniha 2.; Cit. podľa: Jan Sokol (usp.): Mistr Eckhart a stŕedověká mystika. Praha: Zvon 1993, s. 103)

Takže takto v rýchlosti:

"Psychiatrická" choroba sa v zásade prejavovala buď "chybným myslením", alebo "chybným cítením", prípadne motiváciou ku konaniu - alebo všetkým dokopy. Samozrejme, že sa to dosť "meralo" aj morálnymi meradlami, napríklad rôzne stupne posadnutosti démonom (obsessio, posessio) sa určovali aj podľa toho, nakoľko dokázal človek odolávať pokušeniu.

No ale podrobnejšie fakt neskôr, momentálne lúskam trošku iné veci a na dejiny stredovekej starostlivosti o dušu (a ducha) sa len chystám...
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Jan



Založený: 29.05.2005
Príspevky: 259

PríspevokZaslal: Št Jún 02, 2005 22:32    Predmet: Re: Liečba duše v stredoveku Odpovedať s citátom

gorimir Napísal:

V teologickom poňatí (ktoré je tu dôležitejšie, keďže nás zaujíma to, ako s duševnou chorobou narábali mnísi) sa oplatňuje členenie na telo, dušu a ducha, ...

Pokial viem, tak krestania poznali iba telo a dusu ... pojem duch odstranili niekedy po Origenovi za sv. Augustina.

gorimir Napísal:

Celé to však bolo oveľa zložitejšie, záleží na tom, či berieme do úvahy obdobie pred vrcholnou scholastikou a pred vzkriesením a rozvinutím Aristotelových názorov, alebo počas a po nej.


Ano ... obdobie Akvinskeho bolo jednym z najdolezitejsich okamihov - prijatie Aristotelovej logiky, logicke zdovodnenie Boha. V dnesnej dobe sa vsak o Akvinskom cirkev vyjadruje zdrzanlivo.
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
gorimir



Založený: 25.05.2005
Príspevky: 92
Bydlisko: Graz

PríspevokZaslal: Št Jún 09, 2005 0:54    Predmet: Re: Liečba duše v stredoveku Odpovedať s citátom

Jan Napísal:

Pokial viem, tak krestania poznali iba telo a dusu ... pojem duch odstranili niekedy po Origenovi za sv. Augustina.

------------------

Ano ... obdobie Akvinskeho bolo jednym z najdolezitejsich okamihov - prijatie Aristotelovej logiky, logicke zdovodnenie Boha. V dnesnej dobe sa vsak o Akvinskom cirkev vyjadruje zdrzanlivo.


To odstránenie pojmu ducha (lat. spiritus, gr. nús, resp. pneuma - nie daimónion) sa mi nezdá. Máš o tom aj pdrobnejšie informácie? Origenes myslím nebude dobrá stopa, lebo v jeho prípade (resp. v prípade origenistov) šlo najmä o zavrhnutie domnienky o pre-existencii duše (lat. anima, gr. psyché) pred vtelením do fyzického tela.

Ad Aquinus - pokiaľ viem, tak tomizmus (filozofický a teologický smer založený na Tomášovi Akvinskom) je jedna z dodnes živých mysliteľských tradícií západného katolicizmu, napriek tomu, že v súčasnosti sú módnejšie iné smery - napr. personalizmus, feministická teológia apod.

Okrem toho, čo myslíš pod slovom "cirkev"? OK, začali sme sa baviť pôvodne o kartuziánoch, čiže je pomerne pravdepodobné, že myslíš tzv. rímsko-katolícku cirkev, akurát že to je na jednej strane zjednodušenie (aj keď len zdanlivé), na druhej komplikácia (budeme do nej rátať celé obdobie patristiky až po veľkú schizmu, alebo nie? Budeme sa hrabať len v dogmách, rozhodnutiach koncilov, teologických smeroch a módach a filozofických názoroch, alebo sa zameriame aj na faktický život v cirkvi počas stáročí a na rôznych miestach a v rôznych vrstvách spoločnosti?)
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Jan



Založený: 29.05.2005
Príspevky: 259

PríspevokZaslal: Št Jún 09, 2005 13:14    Predmet: Re: Liečba duše v stredoveku Odpovedať s citátom

gorimir Napísal:
To odstránenie pojmu ducha (lat. spiritus, gr. nús, resp. pneuma - nie daimónion) sa mi nezdá. Máš o tom aj pdrobnejšie informácie?


Mam, ale neviem kde ... Sad. Ta informacia je bezna v ezoterickej literature. Keby to vsak bolo iba v nej, tak by som pochyboval, avsak v samotnom katechizme je uvedene, ze clovek ma iba telo a dusu, stranu Ti vsak neuvediem. To, ze krestania nemaju ducha, bolo vraj na 8. ekumenickom koncile v roku 869. Ak najdem zdroj ... upresnim.

gorimir Napísal:

Origenes myslím nebude dobrá stopa, lebo v jeho prípade (resp. v prípade origenistov) šlo najmä o zavrhnutie domnienky o pre-existencii duše (lat. anima, gr. psyché) pred vtelením do fyzického tela.


Na 5. koncile v Konstantinopole v r. 553 bolo Origenovo ucenie o preexistencii duse (prichadzajucej na zem uz s urcitymi previneniami, ktore musi vyrovnavat) odsudene, cize bol odsudeny samotny predpoklad reinkarnacie ... takze si mal pravdu.

gorimir Napísal:

Ad Aquinus - pokiaľ viem, tak tomizmus (filozofický a teologický smer založený na Tomášovi Akvinskom) je jedna z dodnes živých mysliteľských tradícií západného katolicizmu, napriek tomu, že v súčasnosti sú módnejšie iné smery - napr. personalizmus,


Ano, tomizmus je stale zivy ... ked sa vsak argumentuje Akvinskym, povazuje ho cirkev za prekonaneho. Inak niekde na internete je jeho Teologicka Suma aj v cestine.

gorimir Napísal:

Okrem toho, čo myslíš pod slovom "cirkev"? OK, začali sme sa baviť pôvodne o kartuziánoch, čiže je pomerne pravdepodobné, že myslíš tzv. rímsko-katolícku cirkev, akurát že to je na jednej strane zjednodušenie (aj keď len zdanlivé), na druhej komplikácia (budeme do nej rátať celé obdobie patristiky až po veľkú schizmu, alebo nie? Budeme sa hrabať len v dogmách, rozhodnutiach koncilov, teologických smeroch a módach a filozofických názoroch, alebo sa zameriame aj na faktický život v cirkvi počas stáročí a na rôznych miestach a v rôznych vrstvách spoločnosti?)


No ... ... ja sa radsej nebudem hrabat v dogmach, rozhodnutiach koncilov atd. ... Pod pojmom cirkev rozumiem ... ech, radsej to nenapisem, lebo by ma krestania ukrizovali. Radsej to napisem tak, ze odlisujem vieru v Krista od cirkvi. Napr. ja v Krista verim, ale krestansko katolicka cirkev (a vsetky ostatne cirkvi ako institucie) mi moze byt ukradnuta. Ale v podstate je jedno, ci katolik ma podla katolicizmu iba telo a dusu, pretoze pojem dusa v katolicizme musi obsahovat aj to, co sa v inych nabozenstvach nazyva aj duch ...
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
gorimir



Založený: 25.05.2005
Príspevky: 92
Bydlisko: Graz

PríspevokZaslal: Pi Jún 10, 2005 21:11    Predmet: Re: Liečba duše v stredoveku Odpovedať s citátom

Jan Napísal:

Mam, ale neviem kde ... Sad. Ta informacia je bezna v ezoterickej literature. Keby to vsak bolo iba v nej, tak by som pochyboval, avsak v samotnom katechizme je uvedene, ze clovek ma iba telo a dusu, stranu Ti vsak neuvediem. To, ze krestania nemaju ducha, bolo vraj na 8. ekumenickom koncile v roku 869. Ak najdem zdroj ... upresnim.


No, ezoterickú literatúru by som v tomto nebral za použiteľný zdroj, a dokonca ani katechizmus. Oveľa skôr však práce venujúce sa teologickej antropológii, možno počnúc učebnicami pre teologické fakulty, Ale teda neviem, či práve slovenskými, cheche... Ten zdroj by ma zaujímal. Ak ho nájdeš, posuň prosím.

Jan Napísal:

Ano, tomizmus je stale zivy ... ked sa vsak argumentuje Akvinskym, povazuje ho cirkev za prekonaneho. Inak niekde na internete je jeho Teologicka Suma aj v cestine.


No, prekonaného určite nie. Je vo filozofii prekonaný Platón? Alebo Aristoteles? Alebo Descartes? Hej, jasné, existujú aj iné prístupy, polemiky apod., ale proste títo páni sú stále aktuálni - a rovnako aj Tomáš Akvinský. Na rozdiel povedzme od jeho učiteľa, Alberta Veľkého. Tá Summa Theologica po česky je tu: http://krystal.op.cz/sth/sth.php

Jan Napísal:

No ... ... ja sa radsej nebudem hrabat v dogmach, rozhodnutiach koncilov atd. ... Pod pojmom cirkev rozumiem ... ech, radsej to nenapisem, lebo by ma krestania ukrizovali. (...) Ale v podstate je jedno, ci katolik ma podla katolicizmu iba telo a dusu, pretoze pojem dusa v katolicizme musi obsahovat aj to, co sa v inych nabozenstvach nazyva aj duch ...


Tie koncily sú práveže zaujímavé preto, že na nich sa rozhoduje o tom, čo (aké presvedčenie) je pre celú katolícku cirkev záväzné. A neboj sa, kresťania Ťa neukrižujú, to robili Rimania, Very Happy A ja navyše nie som ani kresťan, cheche (len ma tie veci trochu zaujímajú). Ale keď tak nad tým rozmýšľam, tak ono je celkom kľudne možné, že sa niekde na polceste stala chyba v preklade, pretože keď napr. grécke Nús preložíš ako "rozum", tak si už vedľa... Napriek tomu, že sa to tak často robí, Nús označuje skôr "ducha" v človeku.
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Daniel



Založený: 30.05.2005
Príspevky: 1285

PríspevokZaslal: So Jún 11, 2005 23:54    Predmet: lokality kartuzianov Odpovedať s citátom

neviem o kartuzianoch nic, ale lokality pre posobenie si vybrali nadherne ...
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Zobraziť autorove WWW stránky
gorimir



Založený: 25.05.2005
Príspevky: 92
Bydlisko: Graz

PríspevokZaslal: Po Jún 13, 2005 0:36    Predmet: Re: lokality kartuzianov Odpovedať s citátom

Daniel Napísal:
neviem o kartuzianoch nic, ale lokality pre posobenie si vybrali nadherne ...


To hej, Smile

Mimochodom, Lapis Refugii (Skala útočišťa) v Slovenskom Raji (dnešné Kláštorisko), kde stála významná kartúza, je prastaré posvätné miesto. Ešte aj dnes, keď tam človek príde, tak napriek chatovej osade a kope turistov "to" tam cítiť - najsilnejšie to "hučí", keď prichádzate hrebeňom od Tomášovského výhľadu, čiže vlastne v tesnej blízkosti samotnej skaly. Kláštor stál nižšie kvôli prameňu.
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Patrik
Site Admin


Založený: 09.04.2005
Príspevky: 2043
Bydlisko: Martin

PríspevokZaslal: Ne Jún 26, 2005 19:35    Predmet: terapie v stredoveku Odpovedať s citátom

Z regresných terapií z obdobia stredoveku som zistil toto :

Liečba duše v stredoveku bola realizovaná tromi spôsobmi :

1. Boli rády a miesta, kde duševne chorým ( posadnutým ) pomáhali fyzickým mučením tela ( pálenie čeravým železom, rezanie, bodanie… ). Verilo sa, že „diabol“ v tele posadnutého bude mučení a bude natoľko trpieť, že ujde z tela. Samozrejme tí, ktorí prevádzali mučenie sa museli „vyznať“ vo svojom remesle, tak aby z tela neušiel aj jeho vlastník. Napriek tomu dochádzalo k mnohým úmrtiam.

2. druhým typom je pomoc „trýznením“ diabla v tele posadnutého motlidbami. Verilo sa že „diabol“ neznesie slovo Božie.

3. Tretím typom je pomoc meditáciou a prítomnosťou mnícha, ktorí len takýmto jemným spôsobom zasahuje do problému. Často boli spojené aj s inými terapiami ( pracovná, pohybová… ). Verilo sa, že duchovný a čistý prístup vyrieši všetky bôle.

Všetky tri spôsoby majú svoje výhody aj nevýhody.
Prvý je z krátkodobého hľadiska veľmi efektívny. Mučenie prebieha v niekoľkých hodinách a posadnutosť je „rýchlo“ preč. Rekonvalenscencia je dlhodobá. Často sa neskôr problém vracia. Paralelu by sme mohli vidieť v súčastnosti v používaní elektrošokov.

Druhý prístup vyžaduje dlhší čas, kde motlidby prebiehajú aj niekoľko dní a týždňov, podľa rozsahu problému. Motlidby často obsahujú riešenia. Sú v nich obsiahnuté mnohé archetypy, ktoré riešime v našom živote, spolu s rozuzlením ( odpustenie, zákon príčiny a následku…). Z dlhodobého hľadiska tuto prichádzalo k menej častým návratom problému. Paralelu by sme mohli vidieť v súčastnosti v direktívnych technikách psychológie.

Pri treťom prístupe to bolo aj niekoľko mesiacov ba až rokov meditácií a riešenia problému, ale posadnutosť sa už nemusela vracať. Paralelu by sme mohli vidieť v súčastnosti v nedirektívnych technikách psychológie.
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Odoslať e-mail Zobraziť autorove WWW stránky
Daniel



Založený: 30.05.2005
Príspevky: 1285

PríspevokZaslal: Po Jún 27, 2005 15:38    Predmet: Liecenie hranim divadla Odpovedať s citátom

... tu povodne umiestneny text som premiestnil na samostanu temu = Terapia divadlom Exclamation
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Zobraziť autorove WWW stránky
Zobraziť príspevky z predchádzajúcich:   
Odoslať novú tému   Odpovedať na tému    Obsah fóra Regresná psychoterapia -> Ďalšie psychoterapie Časy uvádzané v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Prejdi na:  
Nemôžete odosielať nové témy do tohto fóra
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete hlasovať v tomto fóre


Stránky regresnej psychoterapie
Regresná terapia
Stránky regresnej psychoterapie

Regresná terapia on Facebook

Prirodzený pôrod on Facebook

Powered by phpBB © 2001, 2011 phpBB Group